Sužinok, kas verčia mados tendencijas nuolatos keistis

Sužinok, kas verčia mados tendencijas nuolatos keistis

Turbūt teko ne kartą girdėti garsų posakį, jog mada pastoviai keičiasi ir kad tai vienintelis dalykas, kuris yra pastovus mados pasaulyje. Iš esmės tai tiesa. Šiais laikais žmonės nebesirengia, nebesišukuoja ir nebedėvi tokių aksesuarų kaip praėjusiais dešimtmečiais. Tačiau ar susimąstome, kodėl taip vyksta ir kas tam turi daugiausia įtakos?

Dėl ko keičiasi mados tendencijos?

Mada yra geras individualaus žmogaus ir visuomenės nuotaikų atspindys. Stilius ne tik padeda žmonėms išreikšti save, bet ir parodyti, kad jie priklauso vienai ar kitai socialinei grupei. Todėl paprasčiausias atsakymas į klausimą, kodėl mados tendencijos keičiasi, yra tai, jog keičiasi patys žmonės ir visuomenė. O šiam procesui daugiausia įtakos turi šie veiksniai.

Įžymūs žmonės

Nuo senų laikų madą diktavo galingiausi ir visuomenės akyse autoritetingiausi žmonės. Iš pradžių tai buvo valdovai ir aukštuomenės nariai. Tačiau išsivysčius pramogų industrijai, juos pakeitė pramogų pasaulio atstovai. Tai muzikos, kino, o dabar ir socialinių tinklų žvaigždės.

Kadangi dažnai šiuos žmones matome, mums jie patinka, natūraliai kyla noras į juos lygiuotis. Iš to ir gimsta mados tendencijos. Pavyzdžiui, kino ekranuose stebėdamos 6-jame dešimtmetyje populiarią aktorę Odrę Heburn, moterys ėmė trumpai kirptis plaukus ir dėvėti skrybėlaites,  o Maiklas Džeksonas savo koncertine apranga išpopuliarino parašiutininko stiliaus kelnes. Kai sumažėjo šių žmonių populiarumas, iš mados išėjo ir jų išpopuliarinti dalykai.

Reklama

Ne ką mažiau įtakos madai turi ir reklama. Tie prekių ženklai, kurie daug reklamuojami, yra plačiau žinomi ir dėl to žmonių akyse atrodo madingesni. Net jei žmogus neseka mados, jis gali atsitiktinai pamatyti reklamą ir prekės ženklo atvaizdas išliks jo atmintyje.

Sparčiai išpopuliarėjusi reklama gali apversti madą aukštyn kojomis ir sukurti naują tendenciją. Taip net menkai žinomas prekės ženklas gali beveik per naktį tapti itin madingu.

Ekonominė padėtis

Mada yra ir geras ekonominės padėties rodiklis. Dažniausiai patys madingiausi daiktai priskiriami prabangos prekėms ir tikrai nėra lengvai įperkami. Kuo geresnė šalies ekonominė padėtis, tuo prabangesnė mada joje vyrauja. Ir priešingai. Smukus ekonomikai, pasikeičia ir mados tendencijos, nes žmonės nustoja pirkti tai, kas brangu ir nebūtina, bei susitelkia į reikalingiausius ir pigesnius daiktus.

Istoriniai įvykiai

Mados pasaulio neaplenkia ir įvairių istorinių, globalių įvykių įtaka. Štai per 2020 m. koronaviruso pandemiją veido kaukės tapo ne tik būtinos, bet ir madingos. Buvo kreivai žiūrima į tuos, kurie jų nedėvėjo. O pandemijai nuslūgus, tendencija pasikeitė ir kaukės vėl nebėra žmonių mėgiamos.

Pasauliniai karai taip pat stipriai paveikė tuometinę madą. Per karą žmonės neturėjo galimybės labai puoštis, o ir nuotaikos ne tokios buvo. O štai tarpukariu ir po Antrojo pasaulinio karo ėmė daugėti aprangos ir stiliaus elementų, atspindinčių pakilias žmonių nuotaikas.

Kultūriniai ir žmonių mentaliteto pokyčiai

Madą paveikia ne vien konkretūs istoriniai įvykiai, bet ir pokyčiai kultūroje bei žmonių mąstyme apskritai. Štai, rodos, visai neseniai mūsų visuomenėje visiškai klestėjo vartotojiškumas, kai be atodairos pirkome viską, kas pakliūna po ranka. O dabar dėl padidėjusio dėmesio ekologijai ir gamtos išsaugojimui vis daugiau žmonių renkasi perdirbimui tinkamus arba ilgiau tarnaujančius daiktus.

Dėl to nebeskubame vieno madingo rūbo keisti kitu, o daugiau pastangų dedame jo išsaugojimui. Tam labai praverčia žinoti, ką reiškia ženklai ant drabužių etikečių ir kaip skalbti baltus drabužius.

Kaip mados keičiasi?

Kiekviena mados tendencija išgyvena savo gyvavimo ciklą. Jis atrodo štai taip: atsiradimas, augimas, viršūnės pasiekimas, mažėjimas, pasenimas. Atsiradimo stadijoje stiliaus detalė yra pristatoma visuomenei, kurios yra priimama, arba atmetama. Pirmu atveju ji virsta tendencija ir pradeda augti. Ją demonstruoti ima vis daugiau garsių žmonių, atsiranda daugiau reklamos ir ji tampa plačiai žinoma.

Kai tendencija pasiekia populiarumo viršūnę, ji tampa mada. Bet šioje stadijoje per ilgai neužsibūna, nes susidaro šio populiaraus stiliaus perteklius. Nuo jo nusigręžia garsenybės, kyla poreikis ieškoti ko nors naujo, todėl tendencija mažėja. Galiausiai mados tendencija pasensta. Vartotojai nebenori pirkti tokio stiliaus drabužių ar aksesuarų, gamintojai nustoja juos gaminti ir jie išnyksta iš rinkos. Taip baigiasi vienos mados bei prasideda kitos gyvavimo ciklas.

Ar yra dalykų, kurie neišeina iš mados?

Vis dėlto ne viskas yra pavaldu madai. Kol mados tendencija išgyvena mažėjimo ir pasenimo ciklus, jos vietą užima tai, kas vadinama klasika. Šiai grupei priskiriami stiliai, kurie tinka daugeliui žmonių, yra nepriekaištingos kokybės bei tvarūs. Dėl to jie ilgai išlieka madingi.

Pavyzdžiui, ar teko girdėti, kas yra nišiniai kvepalai? Jie taip pat mažiau pavaldūs madai, nes juos kuriant susitelkiama į kokybę, o ne į norą apeliuoti vartotojų daugumai. Dėl to nišinis kvapas bus madingas kur kas ilgiau nei komercinis.

Taip pat yra nemažai dalykų, kurie po 15–20 metų vėl grįžta į madą, tik jau sumišę su moderniomis tendencijomis. Tad iš tiesų, nors mados su laiku ir keičiasi, jos neišnyksta ir neužleidžia vietos visiškai naujiems dalykams, o evoliucionuoja ir prisitaiko prie pokyčių žmonių gyvenime bei mąstyme.

PR

Naujienos iš interneto