Pagrindinis puslapis Europa Hamburge duris atvėrusi unikali Elbės filharmonija: atsikratyta klausytojų tarpe vyraujančios hierarchijos

Hamburge duris atvėrusi unikali Elbės filharmonija: atsikratyta klausytojų tarpe vyraujančios hierarchijos

Garsi ir didinga Elbės filharmonija Hamburge. Autorės nuotr.

Evelina KISLYCH, Hamburgas, www.voruta.lt

Viskas prasidėjo prieš daugiau kaip šešiolika metų, kuomet 2001 metų gruodį architekto Jacques Herzogo biure gimė idėja statyti antros pagal dydį Vokietijos upės bangas primenantį statinį kultūros centrą Hamburge – Elbės filharmoniją. Tuo metu kiek utopiškas ir sunkiai įsivaizduotas statinys, kurio pirminiai statybos kaštai (187 mln. eurų) išaugo nei daug, nei mažai – vos penkis kartus (866 mln. eurų), jau š.m. sausio 11 d. oficialiai atvėrė savo duris. Į filharmoniją plūste plūsta lankytojai, o jau nuo š. m. sausio mėnesio ir pirmieji klausytojai, kurie gali rinktis nuo klasikinės iki elektroninės muzikos, repo ir kitų muzikinių žanrų koncertus. Valstybinio Hamburgo filharmonijos orkestro ir operos dirigentas Kent Nagano, vienas pirmųjų dirigavęs garsiosios Elbės filharmonijos didžiojoje salėje, neslėpė, jog ji turi  tapti geriausia koncertų sale pasaulyje.

Didžioji Elbės filharmonijos salė. Autorės nuotr.

Elbės filharmonija yra toks taškas, iš kurio atsiveria ne tik gražiausi Hamburgo uosto vaizdai, bet ir uostamiesčio panorama – miesto centras, įspūdingas senamiestis. Jau 2016 metų žiemą lankytojams duris atvėrusi filharmonija (išskyrus dvi jos sales) leido pasimėgauti įspūdingais vaizdais tiesiai iš ją juosiančių balkonų. Vien filharmonijos vestibiulį pasiekę lankytojai atsiduria virš galingosios Elbės upės, uosto ir miesto stogų. Čia veikia suvenyrų parduotuvė bei kavinė, porą aukščių žemiau – ir prabangus restoranas. Nors filharmonija tviska prabanga, kainos čia – žemiškos. Lygiai tokios pat žemiškos ir koncertų bilietų kainos. Žinoma, nusipirkti bilietus į koncertą didžiojoje Elbės filharmonijos salėje tapo misija neįmanoma – į koncertus rudens ir žiemos sezonams bilietai bus pradedami pardavinėti tik nuo birželio 12 dienos.[1]

 

2001 metų gruodį architekto Jacques Herzogo biure gimęs Elbės filharmonijos eskizas. Michael Zapf nuotr.

Nuo kavos sandėlio iki muzikos katedros

Pabandykime įsivaizduoti paprastą mūrinį sandėlį, kur dar 1875 metais buvo pradėta gabenti ir sandėliuoti kava, kakava ir pridėkime jam milžinišką karūną. Ne, tai išties nėra tik karūna, tai ir yra garsiosios Elbės upės, kurios dėka į Hamburgą atplaukia didžiausi pasaulyje konteineriniai ir kruiziniai laivai, bangos. Taip daugelis įsivaizduoja šio statinio konstrukciją – tipišką, senamiestinę raudonų plytų ir modernią 2 200 stiklo langų architektūrinę sintezę ir jos praktinį variantą. Daugelio ji pradėta vadinti muzikos katedra, visu savo 110 metrų ilgiu besistiebianti į  Hamburgo dangų. Idėjos (2001) autoriai – meno istorikai Alexander Gerard ir Jana Marko. Žinoma, tam, kad pritaisyti šią stiklinę karūną, statybininkams teko iš pamatų griauti ir per naujo statyti visą vidų – liko tik autentiško kavos sandėlio sienos.

Filharmonija primena Elbės upės bangas. Autorės nuotr.

Didžiausią dalį, net 26 proc., Elbės filharmonijoje užima koncertų salės – didžioji, mažoji ir mažiausioji, skirta visai mažiems vaikų renginiams. Didžiojoje salėje talpinamas  2 091 klausytojas (3 300 kv. m.), o jos aukštis siekia 25 metrus – beveik tiek, kiek dešimties dramblių bokštas. Tuo tarpu mažojoje telpa 550 klausytojų, o jos plotas siekia 463 kv. metrus. Tai panašiai tiek, kiek septyni Alsterio ežere plaukiojantys laivai. Elbės filharmoniją taip pat puošia trys didžiuliai uosto kranai, senais laikai iškeldavę sandėliuoti atgabentą kavą ir kakavą. Jie yra tapę šios vietos relikvija.

Iš gipso kartono ir popieriaus mišinio pagamintos didžiosios salės sienos. Autorės nuotr.

Įspūdingi parametrai

Šis milžiniškas ir protu sunkiai įsivaizduojamų investicijų pareikalavęs statinys, siekiantis 110 metrų aukštį ir užimantis 120 000 kv. metrų plotį, lyginimas su 17-ka didžiausių futbolo aikščių. Juokaujama, jog galbūt ji būtų buvusi ir kiek mažesnė, tačiau jos architektai Jacques Herzog ir Pierre de Meuron – ne kas kita, kaip dideli futbolo fanai. Galbūt būtent todėl jų galvose gimė tokie salių parametrai, kuriuos turime šiandien. Elbės filharmonija sveria 200 000 tonų, lygiai tiek pat, kiek 30 didžiulių dydzelinių laivų, tokių kaip Hamburgo simbolis – Cap San Diego. Šiam unikaliam statiniui pastatyti buvo sunaudota 18 000 tonų plieno. Tai yra maždaug tiek, kiek gabenti gali 32 didžiausi pasaulio lėktuvai AirbusA380. O kur dar statyboms sunaudoti 63 000 m3 betono. Ir jau minėtų 2 200 stiklinių langų – tiek, kiek Hamburgas turi tiltų kartu sudėjus. O tarpinė grandis, skirianti senąjį pastatą nuo naujojo – šeštame aukšte įsikūrę visuomenei prieinami balkonai, savuoju dydžiu sulyginami su Hamburgo Rotuše.

Medinės, Elbės upės bangas primenančios mažosios salės sienos. Autorės nuotr.

Kaip teigia patys vokiečiai, Elbės filharmonija yra nauja energija Hamburgui, kurios išties trūko. Reikėjo tiek nedaug, tik milijardus kainavusios filharmonijos, tam, kad Hamburgas atsiskleistų naująja, dar nematyta savo puse. Žinoma, iki tol muzikos centru buvo laikoma Hamburgo centre, Brahmso aikštėje įsikūrę koncertų namai Laeishalle. Tačiau pastarųjų didybė ženkliai mažesnė ir ne tokia įspūdinga.

Akustiškai tobula

Daugelis linkę Elbės pakrantėje iškilusį ir muzikantų centru tapusį statinį lyginti su garsiąja Sidnėjaus filharmonija, ne tik dėl išskirtinio ir didingo pastato dizaino, bet ir akustikos. Patys vokiečiai Elbės filharmoniją karūnuoja kaip akustiškai tobula. Muzikos pasaulyje gerai žinomo japonų akustiko Yasuhisa Toyota teigimu, pagrindinis Elbės filharmonijos uždavinys buvo viską įrengti, sureguliuoti ir suderinti taip, kad klausytojai, nesvarbu kuriame salės kampe jie bebūtų, girdėtų muziką 100 proc. vienodai, harmoningai. Pagrindinis iškeltas tikslas buvo panaikinti koncertų salėse esančią hierarchiją ir leisti klausytojui kuo įmanoma labiau priartėti prie muzikos, tikro jos skambesio. Garsaus japonų akustiko teigimu, kuo drąsesni yra architektūriniai sprendimai, tuo lengviau ieškoti garso balanso. Y. Toyota teigia, kad pasaulyje yra tikrai gerų koncertų salių su puikia akustika, bet tokios kaip Hamburgo Elbės filharmonijos – nėra – ji vienintelė tokia akustiškai tobula visame pasaulyje. Akustinio tobulumo pavyko pasiekti dėl svarbių architektūrinių momentų, pasirinktų medžiagų. Tarkim, didžioji koncertų salė yra kokono formos, su oro tarpu tarp sienų, o jos sienos yra pagamintos iš gipso ir popieriaus mišinio, mažosios salės – iš medžio.

Stiklinės vestibiulio sienos, atveriančios nepakartojamus Hamburgo uosto vaizdus. Autorės nuotr. 

Filharmonija – namai

Įspūdingoji filharmonija šiandien gali didžiuotis ne tik pagal specialias technologijas įrengtomis koncertų salėmis, restoranais bei balkonais, iš kurių atsiveria nuostabiausi Hamburgo vaizdai, bet ir savo multifunkcionalumu. Čia yra įrengtas ir geografine prasme itin vertinamas viešbutis – nuolat veikiantys ir svečius priimantys 244 kambariai. Jis yra prieinamas ne tik koncertų lankytojams, bet ir visiems, norintiems išvysti Hamburgą kitu kampu. Penkių žvaigždučių viešbutis, pavadintas The westin Hamburg, svečiams, norintiems viešėti čia vos vieną naktį, siūlo rinktis nuo 200 iki 3 246 eurų kainuojančius kambarius. Viešbutis siūlo ir SPA, vandens pramogas bei naktinį klubą. Taip pat Elbės bangas primenančioje filharmonijoje yra įrengti pilnaverčiai  ir itin prabangūs 44 butai, kurie užimta 11 proc. visos filharmonijos ploto ir neoficialiais duomenimis jau seniai yra išparduoti. Kaip rašoma nekilnojamo turto agentūros tinklalapyje, kuri pardavinėjo šiuos įspūdingus ir sunkiai apibūdinamais laikomus butus, jų savininkai turės galimybę kasdien matyti Hamburgą 270 laipsnių kampu. Pasak dienraščio Hamburger Abendblatt – tai patys brangiausi butai visame Hamburge. Taip pat jie – dar dvi suplanuotos statybos išlaidų padengimo dalys.

Už skylėtų Elbės filharmonijos didžiosios salės sienų – milžiniški vargonai. Autorės nuotr.

Elbės filharmoniją nuo miesto centro skiria naujai pastatytas tiltas, pavadintas Indijos tautinio išsivadavimo judėjimo lyderio, nesmurtinio pasipriešinimo politinės taikos pradininko Mahatma Gandhi (1869-1948) garbei.

[2]MISCHKE Joachim, ZAPF Michael. Elbfilharmonie. Vokietija: Edel Germany GmbH. ISBN 978-3-8419-0489-8. 2016.

Evelina Kislych

Nuotr. autorės ir Michael Zapf



[2] Joachim Mischke, Michael Zapf. Elbfilharmonie.2016, Hamburg:Edel Books. ISBN 978-3-8419-0489-8.

Naujienos iš interneto