Lietuvos sklandytojai pasaulio čempionate lenktyniaus su naujos kartos lietuviškais sklandytuvais

Autorius: Data: 2012-07-25, 13:28 Spausdinti

Lietuvos sklandytojai pasaulio sklandymo čempionate JAV dalyvaus su naujausiomis lietuvių gamybos konstrukcijomis LAK-17B FES su elektros varikliais. Sportininkai tikisi aukštų vietų varžybų lentelėje, sklandytuvų gamykla Prienuose – užsakymų.

Lietuvos komanda – du patyrę sklandytojai Vytautas Mačiulis ir Mindaugas Žaliukas – kelia sparnus į Amerikos žemyną, pasirengę siekti asmeninių naujų rekordų. V. Mačiulio patirtis ore – apie 5500 val., M. Žaliuko – apie 3000 val. Jungtinėse Amerikos Valstijose, Uvaldėje, Pasaulio čempionate atviroje 15m, 18 m klasėje stipriausieji planetos sportininkai varžysis rugpjūčio 4-19 dienomis. Kartu su sportininkais vyksta komandos vadovas – aviatorius Vincas Bitinaitis, du pagalbininkai – patyręs sklandytojas Stasys Skalskis ir pradedantis savo sparnuotą karjerą, paskatintas senelio, penkiolikmetis Ignas Bitinaitis. Pasaulio čempionate užsiregistravo 43 pilotai. Vienai šaliai atstovauti gali tik du pilotai.

Lenktynės bus transliuojamos tiesiogiai

Sportininkų laukia daugiadienės – dvi savaites besitęsiančios lenktynės ore. Lenktynių metu nuskrendama iki 1000 km, o per visas varžybas gali tekti nuskristi apie 7000-9000 km. Varžydamiesi sklandytojai naudoja tik saulės, vėjo ir debesų energiją ir laksto neįtikėtinais greičiais – nuo 100 km per valandą, kai pasipildo energija kylančiose oro srovėse iki 240 km per valandą skrisdami tarp kylančių srovių.

Pasaulio čempionato rezultatus bus galima sužinoti aplankant interneto tinklapį http://www.wgc2012uvalde.com. Varžybų organizatoriai žada ne tik publikuoti pratimų rezultatus, bet ir organizuoti tiesioginę lenktynių transliaciją (on-line traking system).

Lietuviai sporte – ne naujokai

“Su tokia didele skrydžių patirtimi, kurią turi sukaupę lietuviai, varžyboms ypatingai ruoštis nereikia, abu pilotai – ne naujokai. Svarbu išspręsti kelionės, maitinimo, gyvenimo sąlygas, kad tai netrukdytų psichologiškai. Atiduodame pagarbą lietuviškų sklandytuvų gamyklai “Sportinė aviacija ir Ko” bei Vilniuje pilotus ruošiančiai Baltic Aviation Academy (BAA) – jų parama labai svari ir įkvepia siekti gerų rezultatų. Sklandymo sportas yra labai brangus ir be rėmėjų neįsivaizduojamas, sportininkus remia visame pasaulyje,” – sakė komandos vadovas V. Bitinaitis.

Lietuva pasaulio sklandymo reitingų lentelėje tarp daugiau kaip 40 šalių užima aukštą 10-tą vietą. Šalys, kurias garsina sklandymas, eilės tvarka rikiuojasi taip: Vokietija, Lenkija, Prancūzija, Didžioji Britanija, Italija, Čekija, Olandija, Austrija, Danija. Lietuviai lenkia tokias šalis kaip Suomija, Australija, Belgija, Vengrija, JAV, Pietų Afrika, Slovakija, Slovėnija, Švedija, Argentina, Rusija, Kanada, Brazilija, Norvegija ir kt. Neabejotinai tam turi įtakos dešimtmečiais gaminamų lietuviškų sklandytuvų kokybė ir gyvuojantys sklandymo židiniai aerodromuose.

Elektrinio variklio nauda

Lietuviai Pasaulio čempionate skraidys su lietuviškais ilgasparniais LAK-17B FES (Front Electric Sustainer).  Išskirtinė šio aparato savybė – nosyje sumontuotas elektrinis variklis, kurio prireikia, kai oro sąlygos neleidžia sklandytojui sugrįžti į aerodromą. Sklandytuve variklis sumontuotas liemens nosyje, įjungus jį išsiskleidžia 1 m skersmens propeleris. Išjungus elektros variklį, propeleris priglunda prie liemens. Variklio svoris – 7 kg, maksimali galia 23 kW, tačiau horizontaliam skrydžiui palaikyti pakanka tik 5 kW.

LAK-17B FES gamina UAB “Sportinė aviacija ir Ko”, garsėjanti baltasparnių gamyba nuo 1969 metų. Nauja – iš kompozitinių medžiagų gaminamų sklandytuvų era prasidėjo, kai gamykloje 1972 metais į orą pakilo BK-7 „Lietuva“. Šiuo metu gamykla gamina LAK-17, LAK-19 ir LAK-20 įvairių modifikacijų sklandytuvus iš kompozitinių medžiagų. Jais skraido ne tik Lietuvos, bet ir užsienio šalių pilotai.

100 km sklandytojams įveikti kainuoja 1 litą

Sklandytuvas gamykloje gimsta per porą mėnesių, sparnus paliečia apie 50 darbuotojų, gamyklos pajėgumai – apie 20 sklandytuvų per metus. Lakūnai, išbandę LAK-17B FES sklandytuvo skriejimo charakteristikas, jį giria. „Jeigu laimėtume aukso medalius, gamykla gaus tiek užsakymų, jog reikės atidaryti naują gamybos liniją,” – juokiasi V. Mačiulis.

M. Žaliukas, jaunos kartos sklandytojas, itin žavisi lietuviškų sklandytuvų „žaliais sprendimais“. „Ekologiški produktai ne tik madingi, jie – naudingi, tai pasaulyje populiarėja, todėl ekologiškumas sklandytuvui priduoda vertės“, – neabejoja Mindaugas.

Lietuviški sklandytuvai – tarp geriausių

Sportininkai tiki, kad lietuviškos konstrukcijos sklandytuvų dalyvavimas pasaulio čempionate yra pats geriausias jų pristatymas potencialiems pirkėjams. LAK-17B FES skriejime lekia 100-110 km per valandą greičiu, perskridime – iki 240 km. Abu lietuviai varžybose skraidys su nuomotais lietuviškais sklandytuvais, kurių pirkėjai iš Kanados ir JAV sutiko, jog sklandytojai juos išbandytų varžybose.18m klasėje geriausiais sklandytuvais laikomi ASG 29, JS1B ir LAK-17B. Pastarųjų jau pagaminta keturiolika, o paplito jie plačiai po pasaulį. Lietuviškus sklandytuvus įsigijo sklandytojai Lenkijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Slovakijoje, Italijoje, Didžiojoje Britanijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje, Pietų Afrikos Respublikoje, du sklandytuvus nupirko lietuviai.

Informaciją  parengė Vilma Jankienė, žurnalo „Aviacijos pasaulis“ vyr. redaktorė

Nuotraukose:

1. Lietuvos komanda pasirengusi sklandymo pasaulio 18 metrų klasės čempionato lenktynėms Amerikoje. Iš kairės: Mindaugas Žaliukas, Vytautas Mačiulis, Stasys Skalskis, Vincas Bitinaitis, Ignas Bitinaitis

2. Naujos kartos lietuviškos konstrukcijos sklandytuvas LAK-17B FES

Aviacija , , ,



Susiję straipsniai

Comments are closed.

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra