Liberalizmo akibrokštai

Autorius: Data: 2010-01-10, 07:33 Spausdinti

Optimali tautos būsena yra savoje nepriklausomoje valstybėje. Valstybę kuria ir valstybingumą tvirtina tauta, demokratinėje – pilietinė tauta. Todėl jaunos demokratijos šalyse svarbiausiu procesu laikytinas pilietinės visuomenės ugdymas bei formavimas.
 
Dešimtmečius kentusi sovietinę vergiją visuomenė iškart netapo pilietine, didžioji jos dalis iki šiol pasiliko ,,liaudimi“, kuriai tautiškumas, valstybingumas, pareiga, atsakomybė, dora tebėra sunkiai suvokiamos abstrakcijos, į tikrųjų vertybių skalę ji dar negrįžta. Tik atgauta laisvė be kliūčių iškart pateko į apyvartą, tačiau, apvilkta demokratijos rūbu, ji netapo išsvajotu laisvės angelu, o virto patvorių kekše. Tokį virsmą lėmė nesuvoktos, neišugdytos ir negaivinamos iš praeities minėtos vertybės, liberalizmo įsigalėjimas.
 
Saldus žodis laisvė, iš jo kilęs liberalizmo pavadinimas, ir labai saldus tiems, kurie dešimtmečius nešė vergijos pančius. Ar ne todėl liberalizmas taip iškart įsigalėjo ir Lietuvoje.
 
Kaip teigia gilesnės minties filosofai, liberalizmas pats vienas, neturintis tvirtos pamatinės idėjos reiškinys, egzistuoti negali. Anot iškilaus rusų filosofo Nikolajaus Berdiajevo, liberalizmas gali egzistuoti, vaidinti pozityvų vaidmenį tik drauge su konservatyviuoju pradu. Taip ir yra senos demokratijos šalyse.
 
Lietuvoje, kaip iškreiptas laisvės suvokimas, liberalizmas įsigalėjo valdant buvusiai partinei nomenklatūrai. Ar ne dėl perdėtai liberalaus elgesio buvo išgrobstyti kolūkiai, įmonės, bankai, kitoks valstybės turtas? Kuo dėl liberalizmo virto žiniasklaida? Užuot ugdžiusi pilietinę visuomenę, kėlusi pareigos, atsakomybės, dorovės vertybes, ji maitina liaudį kultūros ir civilizacijos kanalizacijos turiniu, propaguoja smurtą, nusikaltimus, seksą, tikrąsias vertybes gniuždo, žlugdo. Iš juodojo verslo spaudos, radijo ir televizijos magnatai krauna sau milijonus, tenkina savo hedonistinius ir utilitarinius poreikius.
 
Nepopuliariai skamba ,,kieta ranka“ ir ,,baimė“, tačiau jos gali būti išganingos. Valdžios prievarta liaudžiai (tos liaudies labui) yra net seniausių demokratijų šalyse; valdžios išieško mokesčius, kontroliuoja įstatymų vykdymą, prasikaltusius įstatymams baudžia. Sąmoningas pilietis, suvokdamas valstybės ir valdžios siekius, laikosi valdžios priimtų įstatymų, taisyklių; pareigos ir atsakomybės jausmų vedamas, jis savanoriškai prisiima prievartą sau. Nesąmoningam piliečiui tokią prievartą visuomenės ir jo paties labui tenka taikyti iš šalies. Be kietos rankos čia neapsieisi, nors ir kaip liberalizmas tokiam elgesiui priešintųsi. Kaip sveikos savisaugos jausmas nesąmoningam piliečiui reikalinga ir baimė. Juk nemokantis plaukti bijo bristi į gilesnį vandenį, be apsaugos priemonių net gaisrininkas bijo eiti į ugnį. Reikalinga baimė pažeisti įstatymą, nusikalsti, peržengti laisvės ribas. ,,Drąsuolius“ turi stabdyti kieta ranka, nors liberalizmas tam ir labai prieštarautų.
 
Mūsų sostinės visuomenė neseniai stebėjo miesto mero Viliaus Navicko leidimu vykusį gėjų paradą bei karo veteranų bei jiems prijaučiančiųjų su sovietine atributika mitingą greta Katedros ir Mindaugo paminklo. Liberalių nuostatų ir elgesio (kartais begėdiško) meras, rinktas į savivaldybę kaip TS narys, akivaizdžiai konservatyviojo prado nei pėdsako neturi, tačiau TS-LKD vadovybė, turinti koaliciją su liberalais, sudrausminti savo narį neišdrįsta.
 
Nepamiršo visuomenė liberalo Seimo nario Gintaro Steponavičiaus iniciatyvos panaikinti privalomą vėliavų kėlimą prie individualių bei kitokių pastatų Valstybės švenčių dienomis. Socialdemokratams padedant, ta iniciatyva buvo palaikyta ir priimta. Tačiau, visuomenei primygtinai reikalaujant, tvarka buvo atstatyta. Pasirodo, neilgam…
 
Radosi kitas, taip pat pilietinės brandos stokojantis liberalas, Teisingumo ministras Remigijus Šimašius, kuris siūlo panaikinti pareigą gyventojams bei įmonėms švenčių dienomis kelti Lietuvos valstybės vėliavą prie pastatų, kuriuose yra įsikūrę. R. Šimašiaus teigimu, vėliavos kėlimas visų pirma turėtų būti iš pilietinių paskatų daromas veiksmas, o ne teisinė pareiga.
 
Jei valstybė su savo simboliais liberalui nėra vertybė (Teisingumo ministrui!), iš kur gi rasis pilietinės paskatos „liaudyje“? Kas gi nutiktų, jei tik iš pilietinių paskatų būtų mokami mokesčiai, laikomasi saugaus eismo taisyklių?..
 
Liberalizmo akibrokštus, kaip nebrandaus pilietiškumo apraiškas, privalu stabdyti.
 
Nuotraukoje: A. Zolubas

Sena Voruta



Susiję straipsniai

Comments are closed.

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra