Leidėjų gretose daugėja jaunimo

Autorius: Data: 2013-10-02, 15:09 Spausdinti

Evelina KISLYCH, Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Leidybos studijų magistrantė, Trakai

2013 m. rugsėjo 26-27 dienomis Vilniaus universiteto bibliotekos Nacionalinio atviros prieigos mokslinės komunikacijos bei informacijos centre vykusioje konferencijoje „Tradicinė ir skaitmeninė knyga mažoje šalyje“ mokslininkai iš 11-kos Europos šalių universitetų analizavo leidybos, kaip verslo, ištakas ir jos raida Baltijos šalyse, tradicinę leidybą. Didelio susidomėjimo sulaukė ir bene aktualiausia tema pripažinta skaitmeninės knygos atsiradimo era bei jos santykis su tradicine. Konferencijos metu išryškėjo ir kita pastarųjų metų tendencija leidyboje – į rinką įsiliejo jaunimas, kaip naujosios, specifinės socialinės medijos (tinklaraščių) kūrėjai.

Konferencijoje dalyvavo ir pranešimus skaitė net 11 universitetų dėstytojai iš Europos – Lietuvos, Estijos, Latvijos, Lenkijos, Baltarusijos, Slovėnijos, Olandijos, Švedijos, Kroatijos, Suomijos ir Škotijos. Pranešėjai konferencijos dalyvius supažindino savo šalių gerąja patirtimi, naujovėmis, diskutavo apie kylančias problemas leidybos srityje.

Žiniasklaidos rinkoje – nauji vėjai

Žiniasklaidos, kaip vienos iš vadinamos „ketvirtosios valdžios“ padėtis šalyje nuolat kinta. Ne paslaptis, jog jos situaciją kontroliuoja kitos trys valdžios – įstatymų leidžiamoji (Seimas), vykdomoji (Vyriausybė) ir teisminė. Juo labiau, kad sparčiai besivystančiame komunikacijos amžiuje didėja ir žiniasklaidos rinka. Vienas iš didžiausių amžiaus atradimų – socialinės medijos (galvoje turima informacijos sklaida padedant internetui). Nors Vilniaus universiteto Žiniasklaidos instituto lektorius dr. Andrius Gudauskas teigia, kad internetas yra didelis sąvartynas, kuriame gausu nereikšmingos informacijos, lengvai prieinamos interneto vartotojams, ši visuomenės informavimo priemonė (VIP) šiuo metu užima vienos iš svarbiausių ir dažniausiai naudojamų VIP vietą. Tai nepatvirtina nuogąstavimų, jog greitu metu internetas iš rinkos išstums spaudinius, tokius kaip periodinė spauda, tačiau įrodo, jog žiniasklaidos rinka nuolat plečiasi.

Augantis tinklaraščių populiarumas

Viena iš konferencijos pranešėjų, Klaipėdos universiteto Socialinių mokslų fakulteto dėstytoja doc. dr. Daiva Janavičienė dalyvius supažindino su tinklaraščio, kaip naujosios medijos, atsiradimu ir jo reikšme šiuolaikiniam pasauliui. Pasak jos, tinklaraščiai yra specifinė socialinė medija, dar vadinama „blogais“: „Anksčiau sąvoka „blog‘as“ man asocijuodavosi su kažkuo blogu. Tačiau pradėjusi domėtis šia sritimi supratau, kad tai itin įdomi leidybos forma“, – kalbėjo D. Janavičienė. Tinklaraštininkas – ne tik teksto kūrėjas, bet ir leidėjas, kuris savo tinklaraštyje kuria ne tik tekstą, bet ir dizainą. Pasak prelegentės, tinklaraščių vartotojų skaičius nuolat auga – dar 2006 metais vartotojų skaičius siekė vos 36 mln., 2011 – 181 mln. Šis skaičiaus augimas byloja apie tai, kad tinklaraščiai tampa vis patrauklesni vartotojų visuomenei. D. Janavičienė savo pranešime pabrėžė, jog būti tinklaraščio kūrėju nėra reikalingi ypatingi įgūdžiai – užtenka informacinių technologijų pagrindų. Tinklaraščiais, kaip sparčiai populiarėjančia naująja socialine medija, pradėjo domėtis žurnalistai, psichologai, verslininkai. Ištirta, jog jie yra unikalūs savo rezultatu – leidėjo ir vartotojo dialogu. Žymus žurnalistas, ilgametis Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius savo tinklaraštį teigia naudojantis kaip priėjimą prie auditorijos, galimybę reikšti savo nuomonę kitiems leidėjams. Tuo tarpu VU Žurnalistikos instituto dėstytoja doc. dr. Jolanta Mažylė priminė konferencijos dalyviams, kad žinant savo teisę reikšti savo nuomonę, būtina nepamiršti ir pareigos – laikytis elementarios etikos. Priešingu atveju tinklaraščiuose atsiras pakankamai daug žmogui nereikalingos, ją žeidžiančios ir visiškai neugdančios informacijos.

Suaktyvėjusi jaunimo savirealizacija

Pasak VU Žurnalistikos instituto dėstytojaus, profesoriaus Žyginto Pečiulio, tinklaraščiai – socializacijos, savęs kūrimo ir įtvirtinimo priemonė. Kadangi didžiausia interneto vartotojų dalis yra jaunimas, jie tampa jaunaisiais leidėjais. Kurdami savo tinklaraščius jie išlaisvina savo mintis, idėjas, prisideda prie asmeninės savirealizacijos proceso vyksmo. Vadovaujantis žymaus sociologo Abraomo Maslow poreikių piramide, kurioje aukščiausioje, bet tuo pačiu mažiausiai „judinamoje“ poreikio vietoje yra saviraiška (piramidės apačioje atsidūrė svarbiausias – fiziologinis poreikis), galima daryti išvadą, kad internetinių tinklaraščių (kuriais ypatingai aktyviai naudojasi jauni žmonės) pagalba, saviraiškos poreikius patenkina vis daugiau jaunimo. Jie, tapdami vienais iš leidėjų, lengviau priartėja prie vieno iš sunkiai pasiekiamų poreikių patenkinimo – savarankiško ugdymosi. Šiuo atveju – kuriant. Todėl galima daryti išvadą, kad ties naujosios medijos atsiradimu jaunimas labiau priartėjo prie leidybos proceso, užmezgė dialogą su jų informacijos vartotojais, kas jiems padėjo įgyti daugiau žinių, praplėsti savo akiratį.

Autorės nuotr.

Nuotraukoje: Doc. dr. D. Janavičienė

Voruta. – 2013, spal. 12, nr. 21 (785), p. 15.

Kultūra , , , , , , , , , , , , ,



Susiję straipsniai

Comments are closed.

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra