Knyga – geriausias draugas

Autorius: Data: 2010-01-10, 07:33 Spausdinti

Dažnai žmonės mano, kad knyga gali būti geras „pagalbininkas“, kai moki skaityti, tačiau toks manymas yra klaidingas. Knygos gali padėti ugdyti vaiką, kai jis dar visai nepažįsta raidžių.
 
Vaiko „draugystė“ su knyga prasideda pirmaisiais jo gyvenimo metais, kai tėveliai arba seneliai vakarais migdydami paskaito jam gražią pasakėlę. Laikui bėgant mažyliui tampa įdomu ne tik pasiklausyti pasakos, bet ir įdėmiai knygelę pavartyti. Nuo pat vaikystės jos padeda vaikui atrasti kažką naujo, patenkini smalsumą.
 
Vaiko ugdyme labai naudingi žaidimai, ypač tie, kuriuose yra daug kalbos elementų. Pagrindinis vaidmuo šiuo atveju tenka knygoms. Šiais metais mūsų priešmokyklinio amžiaus grupėje yra vykdomas projektas „Visur ir visada su knygele šalia“. Mes siekiame parengti savo ugdytinius mokyklai, įpratinti pagarbiai elgtis su knygomis, tausoti ir branginti jas. Tam mūsų grupėje įkurta bibliotekėlė. Žinoma, pagrindinis tikslas buvo nepasipuikuoti didele knygų įvairove, o supažindinti vaikus su bibliotekos taisyklėmis. Siekdami sukurti artimą tikros bibliotekos aplinką, sudarėme galimybes lankytis čia visų grupių ugdytiniams bei pedagogams, išsirinkti norimas knygas, kurios yra užrašomos į lankytojų korteles ir turi būti grąžintos per tam tikrą laiką.
 
Kaip knygos naudojamos lavinant ugdytinių lietuvių kalbos įgūdžius? Visų pirmą vaikams prieš miegą yra nuolat skaitomos pasakos. Šis atrodytų paprastas dalykas jiems padeda ne tik lengviau užmigti, bet dažnai ir sužinoti nemažai naujų žodžių. Kartais pasakos yra skaitomos ir kitu laiku. Vaikai pasiklausę pasakos bando ją atpasakoti, o kartais ir suvaidinti tai ką išgirdo. Žinoma, šių vaidinimų metu pasakos gerokai skiriasi nuo tų, kurias skaitėme, kartais jos būna visai „šviežios“, ką tik sukurtos, bet pagrindinis tikslas – skatinti vaikus kalbėti lietuvių kalba, turtinti jų žodyną – būna pasiektas.
 
Be improvizuotų vaidinimų, pavasarį, kai darželyje vyksta „teatro dienos“, ugdytiniai vaidina gerai žinomas pasakas, kurių žodžius moka mintinai. Tai puiki priemonė, ugdanti lietuvių kalbos mokėjimą.
 
Dar vienas vaikams smagus dalykas – knygučių gaminimas. Pasiūlyta arba pačių sugalvota tema ugdytiniai sukuria trumpus pasakojimus, kuriuos auklėtojos užrašo į juodraščius, o vaikai nukopijuoja į savo knygeles. Knygelės įvairiais būdais yra iliustruojamos (pvz., piešiant, aplikuojant, štampuojant ir pan.), o kad būtų dar įdomiau, jos būna pačių įvairiausių, kartais net keistų, formų. Šis procesas mažyliams padeda ne tik fantazuoti bei reikšti savo mintis žodžiais, bet ir lavina jų pastabumą bei pratina rašyti.
 
Naudinga ugdytinius skatinti kurti pasakojimus žiūrint į knygelėse esančias iliustracijas. Daugiausiai naudos tai teikia kitakalbių šeimų vaikams. Iš pradžių jiems būna sunku kurti pasakojimus lietuvių kalba, tačiau taikant šį metodą po kurio laiko akivaizdžiai matomi vaikų pasiekimai. Šis faktas ypač džiugina, kadangi grupėje yra išties nemažai „kitakalbiukų“, kurie dažnai savo „kelią“ į lietuvių kalbos pažinimą pradeda vos ne nuo „tuščio lapo“.
 
Knyga – kelias į kalbos pažinimą
 
Nuotraukose knygutės vaikams:
 
1. „Vaikučių pabiručių pasakėlės“
2. „Pasakos apie užburtus lobius“
3. Blusa Izabelė“
4. „Geitoji pagalba“

Voruta. – 2010, saus. 9, nr. 1 (691), p. 5.

Sena Voruta



Susiję straipsniai

Comments are closed.

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra