In memoriam Daliui Liekiui

Autorius: Data: 2011-06-16 , 14:06 Spausdinti

In memoriam Daliui Liekiui

Lietuvos aviatoriai neteko Daliaus Liekio – perspektyvaus bendrosios aviacijos puoselėtojų, talentingo aviatoriaus, pilotų klubo „Alfa“ vadovo. D. Liekis šį pasaulį paliko 2011 m. birželio 13 dieną, pirmadienį, po pietų. Keturiasdešimt ketverių metų piloto gyvybė užgeso po insulto.

Gimęs 1966 metų rugpjūčio 12 dieną, Dalius paliko mus vos priartėjęs prie savo svajonių, darbų pusiaukelės. Didžioji jo gyvenimo aistra buvo aviacija. Tačiau netrūko tos aistros ir šeimai – žmonai Aušrinei ir trims išaugintiems vaikams Ievai, Mantui, Lukui. Nestigdamas energijos ir vis naujų kūrybinių planų, jis kūrė ir puoselėjo verslą bendrovėje „Nortija“.

Meilę aviacijai paveldėjo iš tėčio

Iš savo tėčio – šviesios atminties aviakonstruktoriaus, vieno iš mažosios aviacijos pradininko Alfonso Liekio (1939–1998) paveldėjęs sparnuotą sielą, Dalius nuo vaikystės veržėsi į dangų ir anksti, vos trylikos, išmoko skraidyti su skraidykle, vėliau ir kitais aparatais.

Dalius labai didžiavosi, kai 1980-aisiais, būdamas dar trylikametis vaikas, per vieną iš tuometinių Lietuvos laisvųjų skraidyklių čempionatų Netonyse, gavo jauniausio respublikos skraidūno prizą. Vėliau kalbėjo: „Niekada neužmiršiu tų fantastinių skrydžio akimirkų ir tėvelio atsidavimo, siekiant įžiebti aviacinę ugnį sūnums.“ Ta ugnis degė Daliaus širdyje iki paskutinio atodūsio.

Sekdamas tėčio pėdomis ir jo garbei 1999 metais įkūrė Liekio pereinamąją taurę, organizavo ultralengvųjų lėktuvų pilotų varžybas. 2004 metais S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome įkūrė Liekio pilotų klubą „Alfa“ bei pilotų mokyklą, kur per keletą metų subūrė daugybę bendraminčių. Nuo 2005-ųjų mokykloje mokėsi apie trisdešimt ultralengvųjų orlaivių pilotų. D. Liekis savo veikla dešimtims žmonių suteikė sparnus ir tapo sektinu pavyzdžiu, ne tik žodžiais, bet ir dideliu tikėjimu, visa savo esybe teigė: „Užteks dairytis – laikas skristi“. Šalia jo vienijosi įvairaus amžiaus ir profesijų žmonės, skraidantys ir besižvalgantys į dangų.

Gera žinoti, kad jam teko pasidžiaugti sūnaus Luko piloto licencija. Lukas 2008 metais, priskraidęs vos 75 valandas, sėkmingai dalyvavo ultralengvųjų lėktuvų A. Liekio taurės varžybose ir sugebėjo laimėti jas. O iš tėčio rankų gavęs pereinamąją taurę neslėpė emocijų: „Nuostabus jausmas laimėti senelio vardo taurę!“

Rūpinosi vertybėmis

D. Liekis ne tik kūrė šiuolaikiškus aviacinius projektus. Jis labai pagarbiai kalbėdavo apie aviacijos istoriją, jos šaknis, pradininkus, brangino aviacijai nusipelniusių žmonių pasiekimus, domėjosi istorija, mėgdavo pabendrauti su aviacijos veteranais. Siekė, kad būtų išsaugotas vienas seniausių Europoje aerodromų – Kauno S. Dariaus ir S. Girėno vardo aerodromas, pasakojantis mums visiems įspūdingą istoriją, kuri yra vertingas kultūros paveldas, nors gal kai kam – tai tik gardus komercinis žemės kąsnis miesto centre.

Dalius gyvai domėjosi Lietuvos aeroklubo, bendrosios aviacijos problemomis, visada turėjo savo aiškią nuomonę. Buvo neabejingas techninėms aviacijos naujienoms pasaulyje, lankydavo pasaulio parodas, lėktuvų gamyklas, aviacijos šou. Pagarbiai žiūrėjo į akrobatinį skraidymą ir pats yra tokius skrydžius išbandęs. Svajonėse Dalius dažnai lakiodavo akrobatiniu lėktuvu. Kas žino – gal svajonė rimčiau užsiimti šia sporto šaka būtų išsipildžiusi, jeigu nelemta klastūnė mirtis būtų neskubėjusi.

Jauno lakūno galvoje gimdavo drąsios idėjos – jis norėjo skraidyti ne tik savo malonumui. Jis mylėjo aviaciją plačiau. Norėjo regėti žmones, besidominčius aviacija, besididžiuojančius ja, kone kiekvieną sutiktąjį kvietė išbandyti skrydį. O visų svarbiausia jam buvo lietuvio aviacinė savigarba, istorinė savimonė, asmenybės idealai, su kuriais jis mintimis suaugo – S. Darius ir S. Girėnas (skrydis per Atlantą), A. Gustaitis (skrydis aplink Europą), F. Vaitkaus oro žygis. Itin pagarbiai Dalius stebėjo aviakonstruktorių judėjimą ir pats nemažai skraidė R. Kalinausko sukurtu lėktuvėliu. Pasirinkęs labai šiuolaikišką, skinantį įvairius pripažinimo laurus pasaulyje vokiečių ir ukrainiečių kūrinį – veržlų ultralengvąjį orlaivį CT – išbandė visas jo modifikacijas: CT2K, CTSW, CTLS ir įkūrė „Flightdesign“ atstovybę Baltijos šalyse. 2007 metais, kai CT lėktuvu du indai apskrido aplink pasaulį, D.Liekis prisipažino turįs tokią pat idėją.

Įsimintini skrydžiai garsino Lietuvą

D. Liekis nesitaikstė su vis menkėjančiu dėmesiu aviacijai, tai vadino mūsų visų nutolinimu nuo vertybių, kurias brangino tauta nuo S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio per Atlantą laikų. Todėl įvairiais aviaciniais projektais tas vertybes primindavo, kūrė naujas tradicijas, organizavo skrydžius, garsinusius aviacinę Lietuvą.

2007 metais penkiais CT tipo lėktuvais pirmą kartą be nutūpimo buvo apskrista visa Lietuva – garbiu atstumu palei valstybinę sieną. Rekordinis skrydis, dedikuotas S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo ir Kauno garbei, buvo gražus meilės Lietuvai pavyzdys. Pažinti savo kraštą yra kiekvieno piliečio pareiga, o pažinus ją Daliaus akimis – iš dangaus – ji pati gražiausia.

2008 metais lėktuvais D. Liekio iniciatyva buvo atkartotas garsusis „Baltijos kelias“.

Tų pačių metų vasarą trys kauniečių pilotų klubo „Alfa“ aviatorių įgulos CT ultralengvaisiais lėktuvais per 8 dienas įveikė beveik 9 tūkst. kilometrų ilgio maršrutą – sėkmingai nuskrido iki Gibraltaro sąsiaurio ir grį­žo, aplankydami Lenkiją, Vokietiją, Prancūziją, Ispaniją. Skrydžio trukmė – 46 valandos, kasdien ore išbūnant 5–6 valandas. Skrydis buvo skirtas Kauno miesto savivaldos 600 metų jubiliejui, S. Dariaus ir S. Girėno aerodromo populiarinimui ir Lietuvos aviatorių dvasios stiprinimui. Kiekvieną maršruto dieną pilotus puošė Lietuvos nacionalinė atributika.

2009 m. liepos 6–12 dienomis penkiais CT lėktuvais lietuviai lakūnai apskrido 8 valstybes aplink Baltijos jūrą, įveikdami daugiau kaip 4 000 km, ore išbuvo apie 25 val. Žygis skirtas Lietuvos vardo tūkstantmečio pagerbimui ir šalį prieškariu garsinusio ANBO lėktuvų eskadrilės skrydžio aplink Europą 75-osioms metinėms paminėti.

Gyveno ne sau

Visų D. Liekio organizuotų renginių metu siekta, kad žmonės daugiau sužinotų apie mažosios aviacijos ypatumus, didėjančias galimybes patiems įsilieti į aviatorių gretas, prisiminti iškilias datas, skatinti aviacijos vystymąsi, aviacinį turizmą.

Vis tik lieka kažkoks kartėlis, apmąstant Daliaus likimą. Galbūt jis buvo per brandus, per šviesus ir per atviras, daugelį aplenkęs laike, lyg žmogus iš ateities. Smulkmeniškumas, rutina jam buvo svetimi, o inertiškumas, prisitaikėliškumas, dviveidiškumas slopino jo gyvenimo džiaugsmą ir gimdė širdies nerimą. D.Liekiui, be atodairos dirbančiam, lydimam sėkmės, nepavyko išvengti aplinkinių įtarumo ir primityvaus pavydo.

Iš karto po mirties ėmėme vieni kitų klausinėti tikslesnių Daliaus biografijos faktų, tačiau, pasirodo, ją reikės dar parašyti. Pasak jo žmonos Aušrinės, kuri pažįsta Dalių nuo pat jo aviacijos pradžiamokslio, neverta nė kalbėti apie gulinčią stalčiuje biografiją. „Jis sau nerasdavo laiko. Jis kėlėsi, bėgo, gulė ir taip kasdien. Stebėdavausi, kaip jis, darbų įkarštyje niekaip neturėdamas laiko ateiti į vieną ar kitą vaikų renginį, vis tik dažniausiai suskubdavo į salę tarp žiūrovų.“

Dalius yra sakęs: „Viskas, su kuo gali skristi, yra fantastiška! – ir juokaudavo: – Man gyvenime svarbiausia šeima, darbas ir aviacija, tačiau kartais sumaišau eiliškumą… Šeima mane labai palaiko, už ką esu jiems be galo dėkingas.“

Atsisveikinimas

Dalius Liekis buvo pašarvotas Kauno Gerojo Ganytojo bažnyčioje (V. Krėvės pr. 95A.)

Birželio 16 dieną 10 val. šioje bažnyčioje buvo aukojamos šv. Mišios.

Laidotuvės numatytos 12 val. Amžinojo poilsio aviatorius atgulė Karmėlavos kapinėse, šeimos kape.

Vilma Jankienė, Žurnalo „Aviacijos pasaulis“ vyr. redaktorė

Nuotraukoje: D. Liekis

Aviacija ,



Comments are closed.

Susiję straipsniai

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra