Gerėjantys rezultatai krepšinio aikštėje: sveika mityba yra ne ką mažiau svarbi, nei treniruotės ruošiantis sezonui!

Autorius: Data: 2019-01-24 , 13:55 Spausdinti

Gerėjantys rezultatai krepšinio aikštėje: sveika mityba yra ne ką mažiau svarbi, nei treniruotės ruošiantis sezonui!

PR

 

Krepšinis yra intensyvi sporto šaka, reikalaujanti tiek fizinio judrumo, tiek protinio aštrumo. Atitinkamai, tai komandinis sportas, kuris reikalauja daugybės energijos, didžiulės motyvacijos, tinkamo pasiruošimo ir maksimalios koncentracijos, kalbant apie kiekvieną žaidėją atskirai, bei komandą – kaip vienetą. Kitaip tariant, susitelkimas turi būti pastovus, o siekiant išlaikyti stabilumą, reikalinga energija, tinkamos maistinės medžiagos bei nuodugni kūno priežiūra. Energijos poreikis krepšinio sezono metu yra didžiulis ir gali būti dar didesnis ne sezono metu.

Labai svarbu nuodugniai pasirinkti maisto produktus, kurie suteiks energijos, kad būtų išlaikomas maksimalus susitelkimas sezono ir ne sezono metu, puoselėjama puiki kūno forma, savijauta bei skatinamas konkurencingumas, noras tobulėti bei nuolatinis mokymasis. Skirtingai nuo profesionalių krepšinio žaidėjų, turinčių visas priemones, galimybes užtikrinti tinkamą mitybą sportuojant (dauguma profesionalų samdosi ir asmeninius virėjus), vaikai, paaugliai atletai bei žemesnių, prasčiau apmokamų, ligų sportininkai turi skirtingą suvokimą, kalbant apie mitybos įpročius, o dauguma siekia tik numalšinti alkanumo jausmą. Šiame straipsnyje daugiausia dėmesio skirsime maistinės kilmės „kurui“ žaidžiantiems krepšinį bei pabandysime nusakyti mitybos svarbą ir naudą, remiantis lietuvių pavyzdžiais, žaidžiančiais už Atlanto.

  • Kiek energijos, atsižvelgiant į kalorijas, krepšininkui reikia per dieną?

Profesionalių krepšinio žaidėjų energijos poreikis gali būti didžiulis – atsižvelgiant į suvartojamas kalorijų normas, būtina įvertinti, ar tądien numatoma treniruotė, jos pobūdis bei atsižvelgiama, ar bus žaidžiamos rungtynės. Neseniai atliktuose JAV  tyrimuose, sezono metu elitinės aukštosios mokyklos ir vyrų krepšinio žaidėjų energijos (kcal) suvartojimo sąnaudos siekė apytiksliai daugiau nei 3500 ir 4600 kcal per dieną. Tai yra pakankamai įdomu, mat kiekvienas krepšininkas turi būti atsakingas, kad suvartojamų kalorijų skaičius panaikintų svorio masės kritimo riziką, tačiau tuo pačiu ir nesudarytų proveržio gausios riebalinės masės augimui. Kitaip sakant, būtina užsitikrinti tinkamą „kuro“ tipą, t.y. racionalią mitybą.

  • Angliavandenių svarba krepšininkams?

Anot specialistų, ypač intensyvioms sportinėms veikloms, racionali mityba labiausiai turėtų remtis į suvartojamų angliavandenių skaičių. Atitinkamai, angliavandeniuose yra gausu glikogeno, kuris įsisavinus patenka į energijos atsargas, ypač teigiamai veikiančias sportuojančius asmenius, tad leidžia jiems ne tik, kad išlaikyti maksimalią kūno apkrovą, tačiau lygiai taip pat leidžia ir efektyviai atsigauti po sunkių treniruočių, rungtynių metu patirto streso kūnui.

Krepšinio žaidėjai turėtų vartoti daug angliavandenių; tai reiškia, kad ne mažiau kaip 55% visų gaunamų maistinių medžiagų (kcal.) turėtų būti gaunama iš maisto, kuriame yra daug angliavandenių, pvz., vaisių, daržovių, duonos, makaronų ir ryžių. Dauguma sportinių dietologų rekomenduoja angliavandenių vartojimą pagal kūno masę, kad sportininkas suvartotų pakankamą angliavandenių kiekį ir, kaip minėta anksčiau, panaikintų galimą riziką dėl nenorimo svorio numetimo, ar priešingai – nereikalingų kilogramų priaugimo. Siūlomas angliavandenių kiekis krepšininkams yra 5 – 7g (maksimaliai iki 10) g / kg kūno svorio. Pažymima, kad itin svarbu atkreipti dėmesį į fizinį aktyvumą, mat rekomenduojama kcal. suma gali skirtis priklausomai nuo žaidimo laiko ir metų laiko (prieš sezoną laikotarpis, sezonas).

  • O ar šias taisykles taiko lietuviai, žaidžiantys už Atlanto?

Stebint krepšininkų sportinę formą, potencialą ir norint pakomentuoti rezultatus iš šalies, visuomet vertinama per vienintelę prizmę – žaidimo kokybę ir efektyvumą aikštėje. Šiuo metu du geriausius rezultatus rodantys lietuviai krepšininkai – Jonas Valančiūnas ir Domantas Sabonis – ne kartą yra pasisakę apie tinkamos, racionalios mitybos svarbą. Dar prieš kelis sezonus Jonas Valančiūnas skundėsi turimu svorio pertekliumi, kuris nors ir nekeldavo papildomų problemų, tačiau lėtindavo Jono žaidimą ir tokiu būdu paversdavo jo žaidimą nuspėjamu. Intensyvių treniruočių prieš sezoną metu, bei tinkamų mitybos taisyklių taikymo dėka, Jonas į 2017/18 metus žengė atsikratęs nereikalingo svorio, tapo universalesnis, mobilesnis ir gebėjo efektyviau prisitaikyti prie greitėjančio NBA lygos tempo.

„Pakeičiau savo mitybą. Nebevalgau greito maisto. Stengsiuosi laikytis kuo toliau nuo sausainių, saldainių ir visų desertų, – žurnalistams savo paslaptį atskleidė lietuvis. – Turiu vengti cukraus ir rinkdamasis gėrimus – jokių sulčių, vaisvandenių… Numečiau svorio ir jaučiuosi gerai. Būdamas aikštėje jaučiuosi kitaip.“

Jonas taip pat prisipažino, kad didžiausią skirtumą jaučia pačių rungtynių metu, teigdamas, kad „Nebesijaučiu toks pavargęs – jaučiuosi geriau“, – pridėjo centras iš Lietuvos.

Tinkamai pasirūpinti mityba yra didžiulis iššūkis krepšininkams. Pažymime, kad jeigu profesionalūs krepšininkai turi aibę žmonių už nugaros, nuolatos sekančių mitybos įpročius ir pateikiančių rekomendacijas, jauniems sportininkams rekomenduojama skirti daugiau dėmesio mitybai ir tokiu būdu tinkamai pasirūpinti savo organizmu.

sveikatos gidas 

Naujienos Reklama/Skelbimai ,



Post Your Comments

Susiję straipsniai

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra