Dėl Vilniaus rajono savivaldybės ateities

Autorius: Data: 2010-01-10, 07:33 Spausdinti

Vidaus reikalų ministerija (VRM) informavo Vilniaus rajono savivaldybę apie numatomą šalies savivaldybių pertvarkymo projektą, kuriuo numatoma vietoje dabartinės rajono savivaldybės įsteigti Nemenčinės, Kalvelių savivaldybes, Marijampolio seniūniją priskiriant naujai Jašiūnų savivaldybei, o dalį seniūnijų priskiriant prie Vilniaus miesto.
Svarstant šį klausimą Vilniaus rajono savivaldybėje buvo išsakyta įvairių nuomonių, nors, kaip ir buvo tikėtasi, taryba tam nepritarė. Argi atsirastų kokia nors savivaldybė, kuri pati mažintų savo teritorijas, galias, ar, dar įdomiau, save susinaikintų?
Kad dabartinei vietinei valdžiai geriau – faktas, bet ar geriau vietos žmonėms? Čia galima diskutuoti. Jau vien faktai, kad svarstyme nedalyvavo VRM atstovai, kad tarybos nariai net nebuvo supažindinti su VRM raštu, kad paruoštame svarstymui dokumente vien neigiami motyvai, kad kalbėjęs Seimo narys V Tomaševskis, reformoje visai nieko gero neįžvelgia, net tvirtino, kad ministras R.Šukys vargu ar tai darytų, jei ne įstatyminė nuostata, įpareigojanti atlikti savivaldybių pertvarkymą, verčia abejoti.
Keista. Juk įstatymas geras ar blogas, privalu jį vykdyti. Seimo narys, dalyvavęs priimant tokį įstatymą, užuot daręs žygius pakeisti jį, įstatymą kritikuoja lyg paprastas pilietis. Kita vertus, vos prieš dvi savaites gautame VRM rašte skubiai prašoma savivaldybės pareikšti Tarybos nuomonę, puikiai žinant atsakymą. Ar ministerijai tik to reikia? Argi nesvarbu, ką galvoja vietiniai žmonės?
Visiems aišku, kad reformos pradžia nėra lengva, iškyla nemažai organizacinių sunkumų. Bet vėliau tai atsiperka. Nuvykim į Rietavą, Kalvariją, Kazlų Rūdą, pagaliau visai arti į Elektrėnus ir pakalbėkim su gyventojais, tų savivaldybių vadovais. Rajono gyventojams išvardinę galimos reformos minusus bei pliusus, išklausykime jų nuomonę. Va tada ir spręskime.
Žinoma, ekonominiai argumentai svarbūs. Mažesnės savivaldybės, mažesnės ir jų galimybės. Reikia įvertinti, kad keičiasi nusistovėję įvairūs ryšiai, būtina keisti autobusų maršrutus, gerinti naujų savivaldybių pakraščių vietovių jungtis su numatomais savivaldybių centrais, statyti naujus administracinius ir kitus, vidutinei savivaldybei būtinus statinius, steigti atitinkamas valdymo struktūras, peržiūrėti švietimo ir kitų socialinės, kultūrinės paskirties įstaigų išdėstymą, šių įstaigų paslaugų teikimą gyventojams, nepriklausomai nuo to, kad gyvena kitoje savivaldybėje.
Tačiau negalima nematyti, kad vietos valdžia artimesnė gyventojams, kad greičiau teiktų jiems viešojo administravimo paslaugas, kad geriau spręstųsi taip aktualūs bendruomenių steigimosi (artimi gyventojams interesai) ir veiklos klausimai, atgytų ir vystytųsi nauji savivaldybių centrai, geriau būtų užtikrinama darni tų savivaldybių plėtra, o būdami arti sostinės jie sparčiai augtų. Žinoma, finansinės galimybės, ypač jų kūrimosi stadijoje, blogesnės, bet tam ir yra valstybės institucijos, kurios dėl to atitinkamai skiria dotacijas. Tad baimė nėra pamatuota.
Keistai svarstant taryboje nuskambėjo baimė, kad bus pažeistos tautinių mažumų teisės, lyg šiuo metu nebūtų aktyvios lenkų tautybės organizacijos Trakų, Širvintų, Švenčionių rajonuose, Vilniaus mieste. Tarkim Nemenčinės, Kalvelių savivaldybėse, Marijampolio seniūnijos prijungime prie numatomos Jašiūnų savivaldybės apskritai niekas nesikeičia. Prijungus prie Vilniaus miesto dalį seniūnijų tik sustiprėtų Lietuvos lenkų rinkimų akcijos (tai partijos pavadinimas) įtaka miesto valdyme, nes jau dabar be jos atstovų sunkiai formuojama valdančioji dauguma. Šios partijos visiškoje įtakoje būtų ne dvi kaip dabar, o mažiausiai keturios savivaldybės.
Keisčiausia, kad valdančioji dauguma visai nesureagavo dėl pastabų, pasakytų nutariamosios dalies atžvilgiu. Priimtas sprendimas prasilenkia su sprendimo turiniu. Siūloma steigti apylinkių tarybas, naikinti apskritis. Ne tiek svarbu, kad dokumento turinys neatitinka nutariamajai daliai, svarbiau, kad pastarieji siūlymai prasilenkia su Europos Sąjungos (ES) regionine valdymo sandara. Galima ginčytis dėl apskričių skaičiaus, dėl būtinybės jas rinkti, bet negalima siūlyti to, kas ES jau išbandyta ir nepriimtina. Kita vertus, net ES Regionų komiteto prezidentas susitikime su mūsų valstybės vadovais nesiūlė smulkinti savivaldybes į apylinkes taip, kaip dabar atlikta pas kaimynus.
Manau, kad niekas objektyviai šiandien negali atsakyti į VRM raštą, kol nebus atsiklausta vietos gyventojų, aiškiai ir suprantamai argumentavus jiems teigiamas ir neigiamas reformos pasekmes, kol paliksime šiuos klausimus spręsti tik savivaldybių taryboms. Esame demokratinė valstybė, tad tokius svarbius ir atsakingus klausimus spręskime tik išklausius vietos gyventojų nuomonės.

Sena Voruta



Susiję straipsniai

Comments are closed.

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra