Dėl Dariaus ir Girėno įamžinimo. Kreipimasis į JAV lietuvius ir visus geros valios žmones

Autorius: Data: 2013-01-19, 10:33 Spausdinti

2013-aisiais metais minėsime dvigubą jubiliejų— garbingas Dariaus ir Girėno skrydžio 80-ąsias metines, o taip pat ir Klaipėdos sukilimo 90-ąsias metines, kur aktyvų vaidmenį suvaidino būsimas Atlanto nugalėtojas Steponas Darius.

Lietuvos Respublikos Seimas 2013 m. paskelbė Dariaus ir Girėno skrydžio metais, o Seimo narys Petras Gražulis yra pateikęs pasiūlymą ateinančius metus skirti ir Klaipėdos sukilimo įamžinimui, tad norėtųsi, kad jie tinkamai būtų paminėti ir JAV, o ypatingai Čikagoje — mieste, kuriame subrendo abu lakūnai, kur yra itin daug vietų, menančių jų žygdarbį ir turinčių išliekamąją istorinę vertę visiems mums — tiek amerikiečiams, tiek lietuviams.

Viena tokių vietų, į kurią siūlome atkreipti dėmesį — Palwaukee oro uostas (Chicago Executive Airport, 1020 S. Plant Road, Wheeling, IL 60090; tel. 847-537-2528). Šis oro uostas mena seną ir garbingą istoriją, turi daug sąsajų su JAV aviacijos istorija, minėtais narsiais lietuvių lakūnais, kurie visame pasaulyje išgarsino savo antrąją Tėvynę ir yra neatskiriama jos garbingos aviacijos istorijos dalis. Oro uostas, įkurtas 1925 m. (Gauthier’s Flying Field), 1928 m. buvo pervadintas į Palwaukee oro uostą.

Steponas Darius šiame oro uoste pradėjo dirbti 1929 m. Čia jis ėjo instruktoriaus, komercinių skrydžių ir atsarginio piloto pareigas. Palwaukee oro uostas ir darbas jame suteikė Dariui neįkainojamų įgūdžių. Jis skraidė įvairiais lėktuvais, daugiausiai šešiaviečiu ,,Bellanca 300”, su kuriuo nuskrido apie penktadalį milijono kilometrų. Lietuvis vienas pirmųjų šiame oro uoste išbandė ir pradėjo gabenti keleivius garsiuoju ,,Ford 4-AT” lėktuvu. Būtent šie lėktuvai, vadinami skraidančiais vagonais, pradėjo keleivinių oro linijų JAV revoliuciją. Darius dirbo pirmuoju lėktuvo pilotu, skraidino keleivius tarp dviejų vandenynų (JAV teritorijoje), ištobulino oro kelius, o keleivių srautas pastebimai išaugo.

Tai buvo labai didelė naujovė JAV aviacijos istorijoje. Šiame oro uoste Darius ir Girėnas susipažino su garsiuoju lėktuvu ,,Bellanca”. Būtent šis lėktuvas tapo garsiuoju ,,Lituanica”. Ten lietuviai jį pirko, tobulino jį, savo skrydžius bei navigacinius gebėjimus.

Dirbdamas šiame oro uoste Darius lėktuvu platino garsųjį Čikagos ,,Daily News” ir kitus laikraščius, iš čia jie su Stasiu Girėnu skraidė į įvairias šventes, propagavo aviacijos naujoves, brandino save kaip pilotus istoriniam žygiui per Atlantą. Būtent šiame oro uoste vėl atgimė ta didžioji svajonė ir vizija nugalėti Atlantą, skristi į Lietuvą. Tai parodo ir 10 litų banknotas, kuriame garsusis lakūnas pavaizduotas su istorine Palwaukee oro uosto kepure (joje įamžintas šio oro uosto pavadinimas), beje, su ja Darius išskrido iš Floyd Bennet Field, Niujorko oro uosto, su ja ir žuvo.

Palwaukee oro uostas yra garsus vien jau tuo, kad jo vardą savo skrydžiu per Atlantą išgarsino pasaulinio garso aviacijos pionierius, jį garsina ir dabartinė Lietuva su savo valiuta. Tai iki šiol nieko panašaus į save neturintis pavyzdys ne tik aviacijos, bet ir numizmatikos istorijoje.

Atsižvelgdami į Dariaus ir Girėno nuopelnus JAV, turėdami omenyje tarp JAV ir Lietuvos pasirašytą tarpvalstybinę istorinio paveldo sutartį, remdamiesi istoriniais faktais ir abiejų lakūnų sąsajomis su Palwaukee oro uostu ir dideliais jų nuopelnais JAV aviacijai bei jos pažangai, atkreipdami dėmesį į jų vardo įamžinimą JAV ir Čikagoje (paminklas Marquette Park, atminimo lenta Midway tarptautiniame oro uoste Čikagoje, ,,Lituanicos” gatvė Bridgeporte, ,,Lituanicos” parkas ir paminklas Beverly Shores, IN, paminklas Niujorke, atminimo lenta Floyd Bennett Field oro uoste), siūlome Palwaukee oro uoste, suderinus su jo vadovais ir Wheeling miestelio valdžia, artėjančio Dariaus ir Girėno skrydžio 80-mečiui atidengti atminimo lentą ir tą vietą pavadinti narsiųjų Atlanto nugalėtojų vardu. Galbūt tam pasitarnautų žymaus lietuvių skulptoriaus Ramojaus Mozoliausko sukurta Dariaus ir Girėno memorialinė lenta – bareljefas, kurį velionis skulptorius sukūrė jų žygio 60-osioms metinėms Midway tarptautiniame oro uoste įamžinti. Projektas dėl tam tikrų biurokratinių kliūčių liko neįgyvendintas (projekto maketą turi ir saugo Čikagos žurnalistas Valentinas Ramonis). Tai būtų labai prasmingas ir gražus jų žygdarbio įprasminimas, o oro uostui būtų didelė garbė savo istorinių didvyrių gretose turėti tokius garbingus lakūnus, kurie garsintų ir reklamuotų Palwaukee oro uostą, Lietuvą, kurioje gimė, JAV, už kurią jie kovėsi Pirmajame pasauliniame kare (beje, Darius po mirties yra apdovanotas vienu aukščiausiu JAV apdovanojimu — ,,Purpurinės žvaigždės” ordinu, kuris saugomas Balzeko lietuvių kultūros muziejuje Čikagoje) ir kur jie subrendo istoriniam žygdarbiui. Čikagos miesto Aviacijos Departamento direktorė Rosemarie S. Andolino, kuri dalyvavo atidengiant jiems skirtą atminimo lentą Midway tarptautiniame oro uoste, yra taikliai pastebėjusi: ,,Jų žygdarbis yra sudedamoji pasaulinės aviacijos dalis, vadinasi, ja ypatingai turi didžiuotis ir vertinti ir jų antroji Tėvynė — JAV.“

Šį sumanymą remia ir jam pritaria buvusi Pasaulio Lietuvių Bendruomenės valdybos pirmininkė Regina Narušienė. Ji pažadėjo, kad JAV LB Waukegan apylinkė kreipsis į Palwaukee oro uostą ir Wheeling miesto pareigūnus. Tai padaryti žada ir Amerikos legiono Dariaus ir Girėno 271 posto vadas Algis Bartkus, Amerikos lietuvių inžinierių ir architektų sąjunga (ALIAS; pirmininkė Aurelija Dobrovolskienė), kasmetinių šventinių Dariaus ir Girėno komitetų nariai, Lietuvių šaulių sąjungos išeivijoje (LŠSI) vadovybė ir nariai, Lietuvos aero klubo garbės narys, Dariaus ir Girėno medalio prizininkas Vytautas Peseckas, JAV Lietuvių Bendruomenės tarybos narys Rimantas Pažemeckas, LR dim. plk. Stasys Paulauskas, ALT pirmininkas Saulius Kuprys, LR Garbės konsulas dr. Jonas Prunskis, vienas iš Čikagos skautų vadovų Vytenis Kirvelaitis bei LR Garbės konsulas Stenly Balzekas.

Labai gražią ir prasmingą skrydžio įamžinimo idėją iškėlė trys vilniečiai — Valdas Ozarinskas, Saulius Paukštys ir Saulius Pilinkus. Jie pasiūlė Lituanicos sparnais papuošti Vilnių ir Niujorką. Naudojantis proga labai norėtųsi pakviesti šio sumanymo autorius savo projektą susieti ir su Čikaga — gerų vėjų miestu, kuriame į išsvajotą skrydį pakilo Lituanica, pakrikštyta nugalėti sunkumus ir išgarsinti visam pasauliui Lietuvos vardą. Čia buvo kelio ir svajonių pradžia, todėl Čikaga Lituanicos sparnams pati tinkamiausia istoriškai surišta vieta pasaulyje. Tai būtų labai prasminga ir džiugi žinia Čikagos miestui ir jo gyventojams — tiek lietuviams, tiek amerikiečiams. Šis pasiūlymas buvo oficialiai perduotas LR generaliniam konsului Marijui Gudynui š. m. lapkričio 12 d. Balzeko lietuvių kultūros muziejuje vykusio pasitarimo, skirto Dariaus ir Girėno 80-osioms metinėms Čikagoje pasiruošti, metu. Laukiame bet kokios pagalbos ir pastangų įgyvendinant šį prasmingą projektą. Savo ruožtu bandysime telkti lėšas šiam projektui ir supažindinsime su juo JAV Lietuvių Bendruomenę, lietuviškas organizacijas, visus geros valios žmones, kuriems brangus Dariaus ir Girėno skrydžio atminimas. Dirbkime kartu ir vieningai.

Visus, norinčius prisidėti ir padėti įgyvendinti šį taurų sumanymą, prašome rašyti el. paštu: erluk23@hotmail.com arba skambinti tel. 708-945-1541.

Dariaus ir Girėno įamžinimo oro uoste sumanytojai ir koordinatoriai — Julius Butkus, LŠSI vadas, ir Ernestas Lukoševičius, LŠSI centro valdybos narys.

„Čikagos aidas“ 2012 m. gruodžio 21 d.

Aviacija , , , , , ,



Susiję straipsniai

Comments are closed.

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra