„Tylųjį modernistą“ A. J. Krištopaitį primins tapybos paroda Vilniuje

Autorius: Data: 2010-01-10 , 07:33 Spausdinti

Sostinės „Lietuvos aido“ galerija primins prieš dešimtmetį iškeliavusio kauniečio tapytojo Adolio Jono Krištopaičio (1925-2000) kūrybą ir drauge paminės autoriaus gimimo 85-metį.
 
Ketvirtadienį, 2010 m. rugpjūčio 26 d., galerijoje atidaroma paroda „Tapyti mintį“ pristato vieną intelektualiausių ir originaliausių Lietuvos „tyliojo modernizmo“ atstovų. Autorius, pasak menotyrininkų, mūsų tapybos kontekste XX a. 8-10-ajame dešimtmečiais išsiskyrė orientacija į konceptualų, metaforišką, pozityvų meną.
 
Būtent tokį – ne tik mąstantį, bet ir poetišką, muzikalų bei itin estetišką 8-ojo dešimtmečio A. J. Krištopaitį ir siekiama pristatyti parodoje. Keletas mažiau matytų 7-ojo dešimtmečio kūrinių ryškins meninio posūkio ištakas atrandant savąjį stilių. Sugrįžimas į sostinę po 20 metų, tikimasi, padės vėl susitikti su kolegomis ir draugais, o jaunesniems taps pažintimi su dailininku, kuriam kūryboje ir gyvenime pavyko apsieiti „be potėpių į tamsą“.
 
A. Krištopaitis kilęs iš Biržų apskrities, 1944 m. būdamas devyniolikmetis Linkuvos gimnazistas tapo sovietinės kariuomenės kareiviu, atlaikė priešakinių fronto linijų ugnį. Po karo įstojo į Kauno taikomosios ir dekoratyvinės dailės institutą, mokėsi freskos ir mozaikos specialybės. Institutui išsikėlus į Vilnių, A. Krištopaitis liko Kaune, pradėjo dirbti Politechnikos institute braižytoju, įstojo į Dailininkų sąjungą, o 1954 m. surengė pirmąją kūrybos parodą. Daug metų dailininkas dirbo Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus tapybos restauratoriumi.
 
A. Krištopaičio kūryboje posūkis akivaizdaus modernizmo link įvyko 7 dešimtmečio pabaigoje, 1968 m. sukūrus abstrakčią kompoziciją „Ginčas“, o 1968-1969 m. Belovežo tapybos plenere dailininkas nutapė iki ženklo sąvokos abstrahuotą „Girią I“, už kurią pelnė premiją. Už savo drąsius, novatoriškus ieškojimus dailininkas ne kartą apšauktas „formalistu“, sovietinė cenzūra neleisdavo dalyvauti parodose.
 
Pasak menotyrininkų, A. Krištopaičio kūryboje ženklios trys sritys: abstrahuoti peizažai, abstrakčios kompozicijos ir portretai. Portretą menininkas laikė ypač svarbiu žanru ir buvo apdovanotas psichologiniu įžvalgumu bei talentu, nes užfiksavo ištisą galeriją savo draugų, kolegų, bendradarbių, visuomenei nusipelnusių žmonių veidų, sukūrė tikrą sielų, charakterių metraštį. o talentu bei kruopščiu darbu paženklinti ir restauruoti muziejiniai eksponatai.
 
2000 m. lapkritį Kauno paveikslų galerijoje buvo atidaryta jubiliejinė A. Krištopaičio kūrybos paroda, tapusi paskutine jam gyvam esant. Dailininkas palaidotas Kaune, Petrašiūnų kapinių panteone.
 
Pomirtinė tapytojo paroda „Lietuvos aido“ galerijoje Vilniuje veiks iki rugsėjo 14 dienos.
 
www.lrytas.lt
 
Roberto Hermano nuotr.
 
Nuotraukoje: Dailininkas A. J. Krištopaitis, 1990 m.

Sena Voruta



Comments are closed.

Susiję straipsniai

Lankomumas


Hey.lt - Interneto reitingai, lankomumo statistika, lankytoju skaitliukai

Archyvas

Rubrikos

Sekite mus per Facebook!

RSS srautas

Vorutos RSS srautas

Svetainės medis

Svetainės struktūra